Jdi na obsah Jdi na menu
LovecPokladu.cz - detektory kovů
 


Ozbrojená stráž ochrany železnic

5. 1. 2010

Již od vzniku Československé republiky se stala železnice jednou z nejdůležitějších priorit mladého státu. S tím samozřejmě souvisela i její ochrana, kterou sice přirozeně zajišťovaly tehdejší ozbrojené složky, ale vzhledem k situaci vznikla i potřeba specializované organizace, jež by dokázala zajistit pořádek na dráze. Tak vznikla Ozbrojená stráž ochrany železnic – předchůdce dnešní železniční policie.

Ozbrojená stráž ochrany železnic (OSOŽ) na rozdíl například od četnictva nebo armády nespadala pod ministerstvo vnitra nebo obrany, nýbrž pod ministerstvo železnic a její příslušníci se tak rekrutovali výhradně z řad zaměstnanců Československých drah. Další zajímavostí této složky byla její dobrovolnost. Příslušníci OSOŽ totiž nedostávali za tuto službu žádný plat a při přijímání členů se apelovalo na „vlastenecké cítění, věrnost ke státu a oddanost k železničnímu podniku, v jehož službách se nacházejí.“

Dalšími požadavky bylo, aby se do této služby hlásili zaměstnanci, kteří vykonávají denní službu staniční, popřípadě skladištní, bydliště členů stráže nemělo být překážkou v pohotovosti a 10 členů muselo dokonce bydlet co nejblíže nádraží, aby se mohli dostavit do služby téměř okamžitě. Neméně důležitou podmínkou bylo i složení přísahy, od které mohlo být upuštěno jen výjimečných případech.

Pravomoci členů OSOŽ

Zaměstnanci dráhy, určení službou v železničním obvodu, mohli v tomto obvodu v případě nepřítomnosti jiného bezpečnostního orgánu například zjišťovat totožnost osoby, která se dopustila trestného činu, neuposlechla napomenutí daného zaměstnancem dráhy při výkonu služby nebo vědomě porušila předpisy týkající se drah. Pokud osoba ohrozila její bezpečnost na dráze, směla stráž takovou osobu dokonce zadržet a bez zbytečných průtahů odevzdat policii nebo četnictvu.

Protože každý z příslušníků OSOŽ nabýval ve službě statut bezpečnostního orgánu, patřilo k jeho pravomocím i nošení a použití služební zbraně. Tu mohl použít jednak k odvrácení násilného útoku a jednak „k zmaření útěku pachatele, který porušil železniční dorozumívací a zabezpečovací zařízení, rozrušil trať nebo vůbec jednal tak, že z toho vznikla porucha nebo důtklivé ohrožení železničního provozu, byl-li pachatel přistižen při činu nebo je-li někdo důvodně podezřelý z takového činu a nelze jej zadržet jiným způsobem.“ Součástí služby tak byl i výcvik ve střelbě ze služební zbraně.

Uniformy a výzbroj

Příslušníci Stráže ochrany železnic měli ve službě standardní uniformu Československých drah, která byla doplněna o cihlově červenou náramenní pásku o šířce 10 cm s černým nápisem ŽELEZNIČNÍ STRÁŽ, umístěnou na levém záloktí. Nedílnou částí tohoto stejnokroje bylo i plechové identifikační číslo, nošené na levé straně prsou. Členové stráže používali ve službě povětšinou vlastní zbraně, ale například v Břeclavi tvořila výzbroj služební pistole systému Steyr, vzor 12 a gumový obušek. V každém případě nosil každý příslušník OSOŽ ve službě spolu se zbraní i vlastní zbrojní průkaz.

Specifikem jednotek Stráže ochrany železnic bylo i hojné využití služebních psů. Ti byli nakupováni a cvičeni u četnictva – stejně jako jejich vůdci z řad OSOŽ.

Zdroj: Národní archiv Praha, fond 259 Ministerstvo vnitra – Stará registratura, karton č. 3942

 

Náhledy fotografií ze složky Ozbrojená stráž ochrany železnic

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

OSOŽ

(Pavel, 22. 12. 2010 14:11)

AHOJ,mám fotky služebních odznaků OSOŽ,jak se st.znakem z 1.Republiky,tak z období ČSSR,sbírám služební odznaky, ale tyhle se mi ještě nepodařilo sehnat,fotky mohu v případě zájmu zaslat. Pavel Ryba

Re: OSOŽ

(Jiří Hammer, 1. 1. 2011 20:43)

Dobrý den, měl bych velký zájem o foto odznaků, které zde uvádíte. Zešlete prosím na můj e-mail: J.HammerK9@seznam.cz. Děkuji Jiří Hammer

Re: OSOŽ

(Karolína, 14. 11. 2014 21:23)

Dobrý den myslíte že by jste mi mohl zaslat fotky? na email: dogsports@seznam.cz , velice Vám děkuji můj děda sloužil u SOOŽ od roku 1983 - 1993 v Plzni a Klatovech. Scháním fotografie a různé podklady děkuji Furová

Hledám kolegy ze služby u SOOŽ a později služby ŽP FMV r.1972 až 1993

(Jaryn, 27. 1. 2014 19:37)

Dobrý den,našel jsem tyto stránky náhodou a velmi se mi líbí jejich zpracování. Po ZVS dvouleté jsem nastoupil 1.5.1972 k SOOŽ útvar Ostrava,kde od r.1974 jsem byl velitelem útvaru jak v Ostravě,tak v Českém Těšíně a to do r.1987, kde pak jsem přešel k Pátrací službě v Ostravě a v roce 1993 jsem šel do civilu v hodnosti kapitána. Vzhledem k tomu,že je to kus života u této složky,kde jsme byli ve spolupráci s kolegy VB,OSH,OPK a to hlavně v Českém Těšíně na železničním přechodu s Polskem. Je škoda,že se zde neangažují kolegové,kteří by zde mohli uvést také něco k výkonu této služby. Rád by jsem našel i kontakty na kolegy,kteří byli semnou ve škole v Červené nad Vltavou,kde jsme prožívali dobré časy,dnes jsem již 4 roky v důchodu a jezdím po republice a tak by se rád s někým sešel při cestě i osobně u piva. Tak kolegové pište. kpt.v.v.Jaroslav Cejpek

Re: Hledám kolegy ze služby u SOOŽ a později služby ŽP FMV r.1972 až 1993

(Jiří Hammer, 3. 5. 2014 21:52)

Zdravím Tě, možná si vzpomeneš. JiříHammer
E-mail J.HammerK9@seznam.cz

Re: Hledám kolegy ze služby u SOOŽ a později služby ŽP FMV r.1972 až 1993

(Zdeněk Zetek, 29. 9. 2014 20:31)

Trvalo to déle, ale možná, že Ti moje jméno něco řekne. (Mě Tvoje alespoň říká, tak jako jméno Hammer). Že by Červená nad Vltavou? U SOOŽ jsem byl od roku 1973, napřed u útvaru SOOŽ Plzeň (z převážné části jako ODS a také jsem si v té době zkusil velitele kurzu v Červené nad Vltavou). Ke 28.2.1990 jsem však končil jako ZVÚ K.VARY, kam jsem byl přeložen z Plzně. Takže vzpomínej a pokud chceš, můžeme se sejít na těchto stránkách.

práca

(miriama, 6. 12. 2011 20:05)

zdravým
rada by som sa opýtala či by sa nenašli nejaké materiály na historiu osož teraz už železničnej polície. píšem bakalásku prácu a v knižniciach nič nemajú. dakujem veľmi pekne